سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 15
کل بازدید : 67091
کل یادداشتها ها : 5
خبر مایه


(موضوع تبصره 3 ماده 33 قانون بخش تعاونی)

ماده 1- هیات مدیره مکلف است در موعدهای مقرر زیر نسبت به انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی اقدام کند:

1- حداکثر دو (2) ماه پس از پایان هر سال مالی برای تشکیل مجمع عمومی عادی[که باید حداقل سالی یک (1) بار و ظرف چهار (4) ماه پس از پایان سال مالی تشکیل شود.]

2- حداقل دو (2) ماه قبل از پایان دوره خدمت هیات مدیره و یا بازرسان، برای تشکیل مجمع عمومی ای که یکی از دستورات آن انجام انتخابات باشد.

3- در صورتی که در یکی از مجامع عمومی تشکیل مجمع عمومی دیگری تکلیف شده باشد حداکثر ظرف مدت یک (1) ماه پس از تشکیل آن مجمع عمومی.

4- حداکثر ظرف مدت یک (1) ماه بعد از درخواست مقامات یا اشخاص زیر:

الف- هر یک از بازرسان برای تشکیل مجمع عمومی عادی و یا فوق العاده.

ب- یک پنجم اعضای شرکت برای تشکیل مجمع عمومی عادی و یک سوم آنها برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.

ج- وزارت تعاون برای تشکیل مجمع عمومی عادی و یا فوق العاده.

تبصره 1- دوره خدمت هیات مدیره و یا بازرسان از زمان انتخاب و قبولی سمت آنها شروع خواهد شد مشروط به این که مدت ماموریت هیات مدیره و یا بازرسان قبلی منقضی شده باشد؛ در غیر این صورت شروع خدمت آنها از زمان انقضای مدت ماموریت هیات مدیره و یا بازرسان قبلی خواهد بود.

تبصره 2- در صورتی که به علل استعفاء ، فوت یا ممنوعیت قانونی هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره، علیرغم دعوت از اعضای علی البدل، هیات مدیره از اکثریت مقرر در اساسنامه خارج شود مجمع عمومی عادی بر اساس مفاد این آیین نامه دعوت خواهد شد تا نسبت به تکمیل اعضای هیات مدیره برای بقیه مدت مقرر اقدام کند.

در صورت استعفای دسته جمعی یا اکثریت اعضای هیات مدیره، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده برای قبول استعفاء الزامی است.

تبصره 3- در صورتی که هیات مدیره ای در موعد مقرر موضوع این آیین نامه به تشکیل مجمع عمومی عادی یا فوق العاده مبادرت نکند وزارت تعاون راساً نسبت به برگزاری مجمع عمومی اقدام خواهد کرد.

ماده 2- دعوت مجمع عمومی با قید دستور، روز، ساعت و محل تشکیل آن باید به وسیله آگهی در جراید کثیر الانتشار یا محلی و یا دعوتنامه کتبی[با اخذ رسید و یا با پست سفارشی به آخرین اقامتگاه قانونی اعلام شده عضو به شرکت] انجام گیرد و علاوه بر آن، الصاق آگهی دعوت در محل دفتر اصلی و شعب و همچنین محل کارگاه ها و فروشگاه های تعاونی نیز الزامی است.

تبصره 1- انتشار آگهی در جراید کثیرالانتشار برای تعاونی های بیش از یکصد (100) عضو الزامی است و نام روزنامه قبلا ًباید به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد.

تبصره 2- در شرکت های تعاونی که مجامع عمومی آنها طبق اساسنامه باید به صورت دو (2) مرحله ای تشکیل شود، آگهی دعوت مربوط به مجامع عمومی فوق العاده باید در برگیرنده آگهی مربوط به مرحله اول نیز باشد لکن برای برگزاری مجامع عمومی عادی، مقام مجاز دعوت کننده می تواند ابتدا اعضاء را برای برگزاری جلسات مرحله اول دعوت کند؛ نحوه صدور آگهی و سایر تشریفات مربوط به تشکیل جلسات مرحله اول طبق دستورالعمل برگزاری مجامع دو (2) مرحله ای خواهد بود.

تبصره 3- در مواردی که کلیه اعضاء در مجمع عمومی حاضر شوند، ارایه مدارک مربوط به نشر آگهی و تشریفات دعوت و همچنین رعایت فاصله زمانی تاریخ دعوت تا تشکیل جلسه، الزامی نیست.

ماده 3- فاصله زمانی بین تاریخ دعوت تا تشکیل مجمع عمومی تعاونی ها حداقل پانزده (15) و حداکثر بیست (20) روز خواهد بود.

تبصره 1- در صورتی که برگزاری انتخابات در دستور جلسه باشد این مدت حداقل سی (30) و حداکثر سی و پنج (35) روز است.

تبصره 2 - در شرکت های تعاونی که مجامع آنها در دو (2) مرحله برگزار می گردد فاصله بین تاریخ دعوت تا تشکیل اولین جلسه مرحله اول ( انتخاب نمایندگان ) حداقل پانزده (15) و حداکثر بیست (20) روز خواهد بود. فاصله بین آخرین جلسه مرحله اول تا تشکیل جلسه مجمع عمومی (مرحله دوم) نیز نباید از یک (1) هفته کمتر باشد.

ماده 4- در مجامع یک (1) مرحله ای هر یک از اعضاء و در مجامع دو (2) مرحله ای ، هر یک از نمایندگان مرحله اول می تواند تا قبل از رسمیت جلسه مجمع عمومی، مورد یا موارد دیگری غیر از موضوعاتی که در دعوت نامه تشکیل مجمع قید شده است برای طرح در همان مجمع به مقامی که مجمع عمومی را دعوت کرده است پیشنهاد کند. مقام دعوت کننده مجمع مکلف است پیشنهاد مربوط را در مجمع طرح کند تا در صورت تصویب، در دستور جلسه مجمع بعدی که حداکثر ظرف یک (1) ماه دعوت به تشکیل می گردد قرار گیرد.

ماده 5- هر یک از اعضای شرکت می تواند استفاده از حق خود را برای حضور و دادن رای در مجمع عمومی به یک نماینده تام الاختیار خود- از میان اعضاء و یا خارج از اعضاء واگذار کند لکن هیچکس نمی تواند علاوه بر رای خود در تعاونی های بزرگ ( شرکت های تعاونی دارای پانصد (500) عضو و بیشتر و اتحادیه های تعاونی که اعضای شرکت های عضو آنها دارای دو هزار (2000) عضو و بیشتر باشند « تعاونی های بزرگ » محسوب می شوند.)

بیش از دو (2) رای با وکالت و در سایر تعاونی ها، بیش از یک (1) رای با وکالت داشته باشد.

تبصره 1- در تعاونی هایی که مجامع عمومی آنها در دو (2) مرحله برگزار می شود، تعیین نماینده تام الاختیار فقط برای حضور در جلسه مرحله اول ( انتخاب نمایندگان ) مقدور است و جلسه مجمع عمومی ( مرحله دوم ) با حضور مستقیم نمایندگان منتخب که در مرحله اول تعیین می شوند تشکیل خواهد شد.

تبصره 2- تایید نمایندگی های تام الاختیار موضوع این ماده با مقام دعوت کننده است مگر در مواردی که مقام دعوت کننده هیات مدیره بوده و دستور جلسه انتخاب هیات مدیره یا رسیدگی به تخلفات مدیران باشد و یا این که هیات مدیره با برگزاری مجمع عمومی مخالفت کرده باشند که در این صورت اصالت نمایندگی های تام الاختیار با تایید اکثریت بازرسان حاضر و در مواردی که دو (2) بازرس باشد با تایید یکی از آنها معتبر خواهد بود.

تبصره 3- مدارکی که نمایندگان تام الاختیار قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی باید ارایه دهند عبارت است از اصل نمایندگی تام الاختیار برای شرکت در جلسه مجمع عمومی با امضای عضو، همراه با کارت شناسایی معتبر نماینده.

تبصره 4- در مواردی که وکالت نامه حضور در مجامع، در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد، بدون رعایت تشریفات مذکور در تبصره دو (2) ، مقام دعوت کننده مکلف به مهر و امضای آن و صدور ورقه ورود به جلسه مجمع خواهد بود.

تبصره 5- حضور توام عضو و نماینده تام الاختیار وی در مجمع عمومی ممنوع است.

ماده 6- ملاک تشخیص تعداد اعضای حاضر در جلسات مجامع عمومی ورقه حضور و غیابی است که حاضران در بدو ورود به جلسه، اصالتاً و یا به نمایندگی از طرف عضو آن را امضاء می کنند.

ماده 7- مجمع عمومی عادی با حضور حداقل نصف به علاوه یک (نصف + 1) اعضاء یا نمایندگان تام الاختیار آنان رسمیت پیدا می کند و درصورت عدم حصول نصاب مذکور، آگهی دعوت مجمع باید حداکثر ظرف مدت پانزده (15) روز با همان دستور جلسه قبلی منتشر شود . فاصله نشر آگهی دعوت، تا تشکیل جلسه مجمع بعدی نباید از پانزده (15)روز کمترو از بیست (20) روزبیشتر شود . جلسه با حضور عده حاضر رسمیت خواهد یافت.

مجمع عمومی فوق العاده بار اول با حضور حداقل دو سوم اعضاء یا نمایندگان تام الاختیار آنان رسمیت می یابد . نصاب رسمیت مجمع فوق العاده برای بار دوم نصف به علاوه یک (نصف + 1) و برای بار سوم هر تعداد شرکت کننده خواهد بود . آگهی دعوت مجمع برای هر نوبت بعدی باید حداکثر ظرف پانزده (15) روز از تاریخ جلسه ای که رسمیت نیافته با همان دستور جلسه اول منتشر شود . فاصله نشر آگهی دعوت، تا تشکیل جلسه هر نوبت بعدی نباید از پانزده (15)روز کمتر و از بیست (20) روز بیشتر شود.

تبصره- در صورت رسمیت نیافتن جلسه مجمع عمومی راس ساعت مقرر، مقام دعوت کننده مجمع باید برگزاری جلسه را حداقل به مدت نیم ساعت به تاخیر اندازد و در صورتی که باز هم نصاب لازم حاصل نشود صورت جلسه ای دایر بر عدم رسمیت آن تهیه و به امضای حاضرین برساند.

ماده 8- جلسات مجامع عمومی را درصورت رسمیت یافتن، مقام دعوت کننده یا نماینده او افتتاح می کند. در جلسه مجمع ابتدا یک (1) رییس، یک (1) منشی و حداکثر دو (2) نفر ناظر از میان اعضاء انتخاب خواهند شد. در تعاونی های بزرگ تعداد هیات رییسه هفت (7)نفر خواهد بود که عبارتند از : رییس، نایب رییس، منشی و چهار (4) ناظر.

ماده 9- مقام دعوت کننده مجمع عمومی مکلف است ورقه حضور و غیابی را که حاضران در بدو ورود به جلسه امضاء می کنند همراه با نمایندگی های تام الاختیار اعضای غایب و صورت اسامی کل اعضاء را در اختیار رییس مجمع برای احراز رسمیت جلسه و اعمال کنترل های لازم قرار دهد.

ماده 10- در جلسات انتخاب هیات مدیره و یا بازرسان، داوطلبان عضویت در هیات مدیره و بازرسی می توانند با اجازه رییس جلسه، در مهلتی که به تساوی برای هر یک از آنان منظور می شود اقدام به معرفی خود نمایند.

ماده 11- رای گیری در کلیه مجامع عمومی فوق العاده و نیز انتخاب هیات مدیره و بازرسان در مجامع عادی، به صورت کتبی ( با ورقه ) خواهد بود ولی رای گیری برای اتخاذ سایر تصمیمات مجامع عادی می تواند با قیام و قعود به عمل آید.

ماده 12- در مجمع عمومی عادی، تصمیمات با اکثریت نصف به علاوه یک (نصف + 1) آراء حاضر در جلسه معتبر خواهد بود مگر در مورد انتخاب مدیران و بازرسان که اکثریت نسبی کافی خواهد بود . تصویب اساسنامه تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی با حداقل دو سوم حاضرین و تصمیمات مجامع عمومی فوق العاده با اکثریت سه چهارم آراء حاضر معتبر خواهد بود .

ماده 13- در صورتی که در جلسه مجمع عمومی ، به هر دلیل تمام یا بخشی از موارد دستور جلسه آگهی شده به اخذ تصمیم منتهی نشود، جلسه به عنوان تنفس تعطیل می گردد. رییس جلسه موظف است ضمن اعلام تنفس در همان جلسه، تاریخ تشکیل جلسه بعدی را که نباید بیش از یک (1) هفته بعد از جلسه اولی باشد- اعلام نماید. در این صورت رعایت تشریفات دعوت مجدد الزامی نیست.

این جلسه ادامه همان جلسه قبل از تنفس تقی شده و بر همان اساس رسمیت دارد و هیات رییسه آن نیز، همان خواهد بود که در جلسه قبل از تنفس انتخاب شده اند مگر این که یک (1) یا چند نفر از آنان در مجمع عمومی بعد از تنفس حاضر نشده باشند که در این صورت به جای اشخاص غایب، افراد دیگری انتخاب خواهند شد.

ماده 14- صورت جلسات مجامع عمومی و تصمیمات متخذه در آن توسط منشی مجمع در دفتر مخصوص، ثبت شده و به امضای رییس، منشی و نظار مجمع می رسد و رونوشت آن به وسیله رییس مجمع به هیات مدیره ابلاغ و نسخه ای از آن نیز به وزارت تعاون ارسال می شود؛ در صورتی که بعضی از اعضای هیات رییسه نظر دیگری داشته باشند می توانند ذیل امضای خود نظرشان را مرقوم نمایند.

این آیین نامه در چهارده (14) ماده و چهارده (14) تبصره در چهل و ششمین (46) جلسه شورای معاونین سال یک هزار و سیصد و هفتاد و هفت (1377) به تصویب نهایی رسیده است .




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ